Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Als u uw mening of zorgen over gemeentebeleid kenbaar wilt maken dan kunt u een brief of mail schrijven.


U kunt uw bericht per mail sturen aan griffie@hattem.nl.


Stuurt u liever een brief per post? Dan kun u uw brief sturen naar:
Gemeente Hattem
t.a.v. Gemeenteraad
Markt 1
8051 EZ Hattem


Uw post, gericht aan de gemeenteraad, wordt opgenomen in ons digitale informatiesysteem (iBabs) en is terug te vinden onder ‘Overzichten’ en "Ingekomen Stukken".


Als uw post persoonsgegevens bevat (zoals uw adres, geboortedatum of handtekening) dan worden deze gegevens afgeschermd op de website. De raadsleden kunnen uw persoonsgegevens dan wel inzien, maar andere bezoekers van de website niet. Wilt u dat persoonsgegevens openbaar worden geplaatst, dan dient u hiervoor expliciet toestemming te geven in uw brief of e-mail.


Als uw post niet voor de gemeenteraad bedoeld is, maar bijvoorbeeld voor het college van burgemeester en wethouders, sturen wij deze door naar de juiste instantie die bevoegd is om een besluit te nemen.


Bij elk ingekomen stuk voegt de griffie een behandeladvies toe, zoals ‘voor kennisgeving aannemen’. Tijdens elke raadsvergadering bekijkt de raad de behandeladviezen van de afgelopen periode en besluit of het advies aangepast moet worden. Standaard wordt het advies ‘voor kennisgeving aannemen’ toegevoegd aan de poststukken.

Zoekt u contact met een raadslid? Bekijk de contactgegevens bij 'Wie is wie' door op het raadslid te klikken. De raadsleden kunt u direct benaderen.

De gemeenteraad wordt direct gekozen door de burgers en is het hoogste orgaan in de gemeente. De gemeenteraad benoemt de wethouders. Zij vormen samen met de burgemeester het college.


Onder het kopje ‘Wie is wie’ vindt u als u op ‘Wie is wie’ klikt algemene uitleg over de gemeenteraad, commissies en de griffie. Als u op het vlak gemeenteraad klikt ziet u welke partijen er in de gemeenteraad zitten, hoeveel zetels de partijen hebben en wie de raadsleden zijn.

Een andere mogelijkheid om invloed uit te oefenen is door in te spreken. Dit betekent dat u tijdens een vergadering van de gemeenteraad uw mening mag geven over een onderwerp. Dit kan een onderwerp zijn dat op de raadsagenda staat of een onderwerp dat (nog) niet op de agenda staat. 


U kunt u voor een vergadering als inspreker aanmelden bij de griffie via griffie@hattem.nl. Om een soepele planning en organisatie te waarborgen, verzoeken wij u vriendelijk om uw aanmelding ten minste 24 uur van tevoren door te geven. De griffie laat u dan weten hoe het verder gaat.

Onder het kopje ‘Vergaderingen’ vindt u de data, tijden en locaties van de vergaderingen. Ook de agenda’s en de stukken die erbij horen, vindt u hier.


Raads- en commissievergaderingen zijn in principe openbaar en kunt u in de raadzaal van het gemeentehuis bezoeken. Daarnaast kunt u vergaderingen live via internet volgen of later terugkijken (via de website raad.hattem.nl). Ook via RTV Hattem zijn de vergaderingen live te volgen. Van de commissievergaderingen in de burgerzaal wordt een geluidsopname gemaakt. Deze geluidsopname is op te vragen bij de griffie.

Onder het kopje ‘Vergaderingen’ vindt u de agenda’s en de stukken die erbij horen.